jo no, tuším že tohle sem kritizoval už ve své recenzi.
Já se bojím, že tady se fluffová úvaha minula s gamistickou. Řeněme, že stranou příběhu, prostě jako "pozadí světa", odpovídá 1 exp třeba měsíci života (ehm... neživota). To hodí 12 expů na rok, takže stoletý upír má 1200 expů - což je... fakt hrozně moc. Z hlavy to teď asi nedám úplně přesně, ale pro představu to je třeba:
- všech 9 atributů na 5 (~450 exp pro začínající postavu)
- 10 dovedností na 5 (~350, s tím že něco de z nuly a něco z trojky nebo čtyřky)
- 6 disciplín na 5 (~ 400, něco z nuly, něco z počátečních dvojek)
(pro představu - reálně by asi musel oželet nějaké atributy na 5 aby pro ty disciplíny nabral Sílu krve... musel bych se fakt podívat jak přesně sou ty limity a koeficienty)
Pokud ale budeme počítat 1 exp na rok, tak stoletý upír bude mít 100 exp. Což... je docela nic, moje hunterská postava měla na konci první kampaně "hodnotu" cca 125 exp (regulerní expy + expová hodnota pár fikčních free gainů v meritech), co se tak pamatuju - a šla z kompetentního mortála na fakt smrtícího "T profile" huntera (enormní expertíza v oboru, solidní základ ve všem ostatním potřebném) Musel bych se podívat do zápisu, ale tuším že něco jako rok fikčního času - což je zase extrém, co fikčně nedává smysl.
Ta snaha provázat gamistické expení s konzistencí světa tu je prostě dysfunkční a designovej fail - IMAO je potřeba prostě přijmout, že Hráčské postavy jsou jakožto protagonisté výjimeční a rostou rychleji, než je standard světa. A to i v případných downtimech (např. padesátiletá prodleva mezi dvěma kronikami se stejnými postavami).
Ironie je, že tímhle problémem trpěl už oWoD (kde se to teda ztratilo, protože začátečnické postavy byly naprosto brutálně a legendary OP, jakože OP jak svině...) - ale trpěl na to i nWoD (kde to ale velmi rychle fixnuli tím že templatey dostaly vlastní specializované expy s omezeným užitím - team expy u hunterů, arcane expy u mageů... které to efektivně dvojnásobily).
Point is - za mě je i ten 5Hunter popř. tenhle hack pořád málo a jako ST bych s ledovym klidem rozdával dvojnásobky (3-8 za session). Pro long-downtime bych s klidem rozdával 4 expy za rok, což hodí 400 na stoletého upíra, což not bad - ono se to zase poztrácí případně torporama.
Jinak tenhle BitD styl expení je dobrej, jen bych ho trochu boostnul. (ref. i můj
remake expů pro AWčko)
EDIT: pro NPCčka bych ten long-downtime udělal asi degresivní - 4 exp / rok pro prvních 100 let, 3 pro dalších 100, 2 pro všechny další století... pro představu ono skill z 0 na 1 jsou 3 expy - a to je fakt nic, je to obdoba třeba měsíčního učení se. Během roku se mortál s klidem dostane na skill 2, což je 9 expů... možná se bude muset snažit, ale zase ne že by tím ztratil všechen ostatní osobní a další život. Problém samozřejmě je, že pro vyšší levely všeho (skillů zejména, ale i atributů) tenhle přepočet přestane fungovat, protože skill ze 4 na 5 je 15 expů... jenže to je level kterého 99% populace nikdy nedosáhne a experti co ho maj se tam dostávali deset let minimálně - ten systém prostě neni určenej pro fikční simulaci)